2012. február 3-án hajnalban, 66 év működés után leállt a Malév.
A cég közleménye szerint „az utóbbi napokig még volt remény az üzemeltetés folytatására, és az utasok bizalma töretlen volt, de az utóbbi napokban megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését”. A Malévnál azt követően döntöttek a leállás mellett, hogy péntek reggel ki kellett volna fizetni egy 30 millió eurós, forintban 8,7-8,8 milliárdos biztosítékot a IATA ügynökök által eladott jegyek után (az általuk értékesített jegyek után ebből a biztosítékból fizettek volna kártérítést). Erre azonban már nem volt pénz a légitársaságnál.
Mi lesz az utasokkal?
A leállást követő három napon belül utazni vágyóknak kártalanítással és segítségnyújtással még rendezi a helyzetét a vonatkozó kormányrendelet értelmében a vállalkozás, és hazahozza azon utasokat, akiknek február 29-i érvényes menetjegyük van Magyarországra. Aki azonban a leállást követő negyedik napon, vagy azt követően utazna a társasággal, illetve február 29. után jönne haza, az lehetséges, hogy csak külön jogi eljárás keretében tudja kifizetett jegyének árát visszakapni. Ehhez segítséget nyújt a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület. A jelenleg ide vonatkozó kormányrendelet nem szól arról, hogy mi a helyzet a jegyárak visszatérítésével. A fogyasztóvédők szerint egyértelműen visszajár minden utasnak a jegy ára attól függetlenül, hogy milyen időpontra vásárolta azt, és az EK rendeletben meghatározottak szerinti jogok is megilletik őket az abban foglalt feltételek fennállása esetén. A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület vállalja, hogy a hozzá forduló fogyasztók jogainak érvényesítése érdekében fellép. Így a KÖFE először is írásban felhívja a Malév figyelmét a vonatkozó kötelezettségei teljesítésére, illetve várja e-mail címére – kofe@fogyvedok.hu – a fogyasztók bejelentését és igényét a jegyár visszatérítése és a kártalanítás ügyében.
A történetnek sajnos itt nincs vége, ugyanis felveti a kérdést, hogy mi lesz a Budapest Airporttal, másik nevén Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérrel ennek hatására, hiszen a német Hochtief által 49,66%-ban tulajdonolt repülőtér legnagyobb partnere a Malév, teljes forgalmának 40%-át a magyar légitársaság adta. Évente mintegy 15 milliárd forintot fizet ki légiközlekedési bevételek, ingatlanbérlet, kiskereskedelmi bérlet jogcímeken. A Malév nélkül ennek jelentős része kieshet a reptér üzemeltetőjének költségvetéséből, megingatva annak működését is..
Update – a Ryanair már le is csapott a piacra: február 17-től megnyitja budapesti bázisát, 4 géppel, 31 új útvonallal. Ez összességében közvetve és közvetlenül 2000 munkahelyet is teremt és évi 2 millió utassal számolnak. A bázisra 250 embert vesznek fel, február 7-én a cég nyílt napot tart, a munkaerő-toborzásra várják a volt Maléveseket is. Foglalni mától lehet, a legolcsóbb jegy 9.99 euró lesz. A Ryanair ma délután tárgyal a kormánnyal és a repülőtérrel, bíznak benne, hogy a költségekben meg tudnak egyezni.